研究発信トレーニング(2010)
概要
研究計画やその成果を発信するトレーニングとして、英語による研究計画の作成および研究発表トレーニングをおこないました。2010年5月15日~7月1日にかけて17名の研究計画書の作成トレーニングをおこないました。7月2日には、英語による研究発表会および研究計画書の講評会を開催しました。アドバイザー先生たちから、参加した学生に対して研究計画や発表に関するコメントシートが渡され、休憩時間やレセプションのときに活発な議論がかわされました。
ポスター
英語による研究発表会・講評会:プログラム
時間 | |
15:00-15:05 | Opening speech, Takshi Sugishima, Dean of the Graduate School |
15:05-15:25 | Keiko Sato Goat Rearing Practices among Different Economic Classes in Rural Semi-Arid India and the Effects of Government Micro-Finance Programs: a Case Study from a Village in Madurai, Tamil Nadu, India |
15:25-15:45 | Questions and comments |
15:45-16:05 | Nobuyuki Sekino The Basis of Legitimacy: A Case Study of the Bamboung Community-based Marine Protected Area in Senegal |
16:05-16:25 | Questions and comments |
16:25-16:35 | Tea break |
16:35-17:05 | Comments for Research Proposals |
17:05-17:10 | Conferment Ceremony |
17:10-17:15 | Closing speech, Shinya Takeda, Program leader |
17:30-19:30 | Reception |
研究計画書
氏名 | 研究テーマ |
Akiko Uchiyama | Visits to Shrines and Religious Activities by Women in Contemporary Iran |
Asuna Yoshizawa | Intermarriage between Muslims and Christians in Mindanao, the Philippines: Attitudes toward Inter-religious Marriage among Couples Married between 1970 and 2000 |
Atsuko Yamakawa | Comparative study of Conservation policy of Biodiversity in Vietnam and cop10 Convention on Biological Diversity: Policy on management of National Parks |
Haruka Arii | Life Courses after Completion of Primary School in an Ethiopian Community |
Kei Nagaoka | The practices and social relationship in dynamics of Tibetan medicine: The case of North India |
Kohei Sano | The possibility of Intensification Paddy Field Production of Northern Laos |
Maiko Annen | Literate culture and Literacy education in Nepal: The influence of things with written |
Mariko Hamaya | Being and Becoming 'Mother': Anthropological Study of Sadhvi in Uttarakhand, North India |
Moriyuki Maekawa | The Expansion of Mobile Phone Use and Changes in Rural Society in South Africa |
Sayaka Usuki | Islam and Ethnicity: A Case Study on Islamic Religion Practices in Theravada Buddhist Country of Cambodia |
Shiho Oyamada | Self Medication among Agricultural People in Tropical Rainforest of Gabon |
Yoshie Minami | 'The Livelihood of the Women in South Omo Southern Nations, Nationalities, and Peoples of Ethiopia': Focus on the Objects that People Use in Daily Life |
Yuka Kayane | Water Privatization in Jakarta |
Yukiko Kondo | Possibility of Endogenous Developments after Conflict: Transformations of Perceptions of Ethnicity in a Rural Region of Rwanda |
Yujie PENG | Reconsideration of environmental ethics through observation of the behaviors of hunter-gatherers |
犬飼岳 | エチオピアにおける開発戦略の再検討:産業育成に向けて |
丹羽爾朗 | ウガンダにおけるスワヒリ語使用の社会言語学的研究 |
記念品
発表会・講評会の参加者には記念品としてフィールドノート(level/sketch)とともに支援室のスタッフが作成した「フィールドノートの書き方」カードがわたされました。そのカードには、フィールドワーク中にノートをとるときの注意点、その後のノート整理の仕方などについてまとめられていました。それらに加えて、フィールドで写真を撮るときの留意点についても記載されていました。 (クリックで内容を表示します) |
アドバイザーの先生
Guest Advisers | Affiliation | Specialty |
Dr.Barry Hewlett | Washington State Univ. | Cultural and Evolutionary Anthropology |
Dr.Caroline Sy Hau | CSEAS, Kyoto Univ. | Cultural Studies |
Dr.Jon Holtzman | Michigan State Univ. | Cultural Anthropology |
Dr.Patricio Nunez Abinales | CSEAS, Kyoto Univ. | Politics |